Polish (Poland)Hungarian (formal)

Zdrowe odżywianie a profilaktyka nowotworów Wyróżniony

 

 

Czym jest rak?

Nowotwór to rodzaj tkanki utworzonej na nowo, która wyłamała się spod kontroli mechanizmów regulujących i kontrolujących normalne komórki i tkanki. Nowotwory są o tyle niebezpieczne, że jako nie podlegają mechanizmom kontrolującym pozostałe tkanki, mogą się bardzo szybko rozrastać, ponadto posiadają zdolność do przerzutów na odległe od pierwotnego ogniska tkanki oraz narządy.


Co może się przyczyniać do powstania lub chronić przed nowotworem?

Rak nie powstaje pod wpływem jednego czynnika, najczęściej jest kilka czynników, które się przyczyniają do powstawania raka. Kilka czynników nałożonych na siebie może skutecznie zwiększyć ryzyko wystąpienia raka. I tak o ile nie mamy wpływu na czynnik genetyczny, to pozostałe czynniki możemy zredukować poprzez prowadzenie aktywnego trybu życia, dietę bogatą w różnorodne warzywa i owoce oraz produkty pełnoziarniste, czy regularne badania lekarskie.

 

komorkarakowa

Do czynników ryzyka raka zaliczamy:
-chroniczne stany zapalne
-predyspozycję genetyczną
-wiek
-płeć i status hormonalny
-ekspozycję na czynniki środowiskowe
-brak aktywności fizycznej
-nadmierną masę ciała
-nieodpowiednią dietę

              

Rak a dieta


Żywienie obejmuje dwa ważne aspekty:

  • ilościowy (spożycie energii)
  • jakościowy (skład).

Aspekt ilościowy odnosi się do bilansu energetycznego, który można wyrazić jako spożycie energii pomniejszone o wydatki energetyczne. Jeśli bilans będzie dodatni, będzie to prowadziło do przyrostu wagi, nadwagi oraz otyłości. Nadwaga i otyłość są czynnikami ryzyka kilku przewlekłych chorób, w tym także raka.

Aspekt jakościowy odnosi się do obecności substancji odżywczych, takich jak mikro i makroelementy naturalnie występujących w żywności oraz substancji nieodżywczych, do których należy m.in. błonnik czy metabolity wtórne roślin. Aspekt jakościowy obejmuje również dodatki do żywności oraz zanieczyszczenia.

Po stronie wydatków energetycznych kluczowe znaczenie ma aktywność fizyczna. Aktywność fizyczna przede wszystkim ma za zadanie zapobiec przyrostowi wagi, nadwadze czy otyłości. Dowiedziono, iż w skuteczny sposób chroni przed rakiem okrężnicy, istnieje tez duże prawdopodobieństwo dobroczynnego jej wpływu na profilaktykę raka piersi i śluzówki macicy.

Uprzemysłowienie oraz urbanizacja doprowadziły do spadku aktywności fizycznej w szczególności w krajach wysokorozwiniętych i rozwijających się.

Istnieją przekonujące dowody na związek spożywanych środków spożywczych, napojów czy składników żywności z ryzykiem zachorowania na raka. Przykładem może być rak przełyku, piersi, jelita grubego oraz ust ściśle związany ze spożywaniem napojów alkoholowych. Nowotwory płuc oraz wątroby z kolei odnoszą się do konkretnych rakotwórczych zanieczyszczeń wody pitnej lub żywności.

Istnieją również prawdopodobne dowody na ochronny wpływ konkretnych składników żywności oraz napojów w walce z rakiem. Przypadki raka ust, płuc, przełyku oraz żołądka dotyczą spożywania owoców i warzyw, karotenoidów oraz czosnku. Przypadek raka  trzustki, jelita grubego oraz gruczołu krokowego można powiązać ze spożyciem kwasu foliowego, błonnika pokarmowego, czosnku, wapnia oraz selenu.

Nadwaga i otyłość zwiększają ryzyko wystąpienia sześciu rodzajów raka: przełyku, trzustki, jelita grubego, piersi, nerek oraz śluzówki macicy.

Karmienie piersią obniża ryzyko wystąpienia raka piersi.

Źródło: European Union Public Health Information System

Analiza dostępnych danych oraz wyciągnięte z nich wnioski zaowocowały opracowaniem ośmiu podstawowych zaleceń profilaktyki antynowotworowej:

Należy spożywać różnorodne warzywa, owoce oraz całe ziarna zbóż
Należy zachować szczupła sylwetkę ciała, przeciwdziałać niedowadze
Należy pozostać aktywnym fizycznie co najmniej 30 minut dziennie
Należy unikać tłustych potraw oraz słodkich napojów
Należy unikać spożywania czerwonego mięsa
Należy unikać spożywania alkoholu lub ograniczyć jego dzienne spożycie do 2 porcji w przypadku mężczyzn oraz 1 porcji w przypadku kobiet
Należy ograniczyć spożywanie soli
Należy unikać stosowania suplementów diety

Źródło: http://fundacjawybieramzdrowie.pl/?page_id=272 za: World Cances Research Fund


 

PRAWIDŁOWA DIETA JEST KLUCZOWYM MOTYWEM NASZEGO PRZEKAZU.

piramida1 kopia

 

                                                                         

  PESTKI-DYNI
Cynk – jest mikropierwiastkiem wchodzącym w skład krwinek czerwonych. Bierze udział w przemianie węglowodanów, białek oraz kwasów nukleinowych. Leczy rany i oparzenia, wpływa na pracę układu odpornościowego. Głównymi źródłami cynku w pożywieniu są: mięso, mleko i przetwory mleczne, produkty zbożowe z pełnego przemiału, nasiona roślin strączkowych oraz pestki dyni. Niedobory cynku przyczyniają się do uszkodzeń DNA oraz zmian DNA, które zwiększają ryzyko wystąpienia raka.  
        

 

12858757295407-big

Probiotyki – są to mikroorganizmy, które po spożyciu wywierają pozytywny wpływ na organizm właściciela. Przede wszystkim przywracają równowagę mikroflory jelitowej, która jest niezbędna dla właściwego trawienia oraz wchłaniania składników pokarmowych takich jak: żelazo, fosfor, wapń i wiele innych. Zakwaszają treść jelitową przez co hamują wzrost niektórych szczepów bakterii chorobotwórczych. Probiotyki wspomagają również działanie układu odpornościowego. Głównymi źródłami probiotyków są przede wszystkim mleczne produkty fermentowane takie jak: jogurty, kefiry czy maślanki.



nabial mleko maslo ser

Glutamina – jest to organiczny związek chemiczny, z grupy alfa-aminokwasów. Stanowi materiał energetyczny dla enetrocytów błony śluzowej jelit, zapobiega atrofii błony śluzowej jelita, nie dopuszczając do translokacji bakterii, jest substratem w biosyntezie limfocytów i makrofagów, przez co wzmacnia układ odpornościowy. Glutamina odgrywa też kluczową rolę w metabolizmie azotu. Naturalnie występuje w mięsie, mleku oraz przetworach mlecznych ale też w takich warzywach jak: kapusta, buraki, fasola, pietruszka czy szpinak.



makrela wedzonaKoenzym Q-10 (Ubichinon) – jest to organiczny związek chemiczny, występujący w mitochondriach komórek roślinnych i zwierzęcych. Koenzym Q-10 występuje w makrelach, sardynkach, brokułach czy olejach roślinnych. Wykazuje silne działanie przeciwutleniające oraz stymulujące układ odpornościowy. Zwiększa aktywność fagocytów, liczbę komórek NK (Natural Killer), limfocytów T4 oraz przeciwciał typu IgG, które są prawdopodobnie najistotniejszymi przeciwciałami biorącymi udział w odpowiedzi wtórnej. 


ostrowiec-oset-4

 Sylimaryna – jest to kompleks flawonoidów pochodzenia roślinnego, wykorzystywany w lecznictwie. Nie występuje w żywności, natomiast jest elementem ostropestu plamistego (potocznie ostu). Dostępny w formie suplementu. Wykazuje wiele działań prozdrowotnych m.in.:przeciwzapalne,
rozkurczowe,żółciopędne, żółciotwórcze, detoksykujące, chroni wątrobę przed szkodliwym działaniem trucizn, stabilizuje strukturę błon komórkowych,zapobiega marskości wątroby, HAMUJE PODZIAŁY KOMÓREK NOWOTWOROWYCH

 

papryka-chilli

Kapsaicyna – jest to organiczny związek chemiczny, alkaloid odpowiedzialny za ostry smak papryczki chili. Obecnie się go bada pod kątem nowego trendu w walce z rakiem. Jak dotąd dowiedziono, że kapsaicyna pobudza komórki nowotworowe do samozniszczenia, poprzez atakowanie ich mitochondriow, które dostarczają nowotworowi niezbędnej do rozwoju energii.

PRODUKTY POCHODZENIA ROŚLINNEGO
Głównym celem zwiększenia udziału produktów pochodzenia roślinnego w diecie jest zwiększenie udziału witamin, fitozwiązków oraz składników mineralnych, pochodzenia roślinnego. Dotyczy to zarówno warzyw i owoców jak i produktów pełnoziarnistych, które zmniejszają ryzyko powstawania nowotworów.

WARZYWA I OWOCE
Według World Cancer Research Fund spożycie już 400g różnorodnych owoców i warzyw na dobę może zmniejszyć o 20% ryzyko wystąpienia raka.
WHO w celu zmniejszenia chorób przewlekłych w tym nowotworów, chorób serca, cukrzycy czy otyłości również zaleca włączenie do diety co najmniej 400g owoców i warzyw na dobę (nie licząc ziemniaków).
W celu zapewnienia sobie zdrowia powinniśmy spożywać około pół kilograma warzyw i owoców dziennie, dzieląc je na mniejsze porcje. Gdzie za jedną porcję uważa się objętość odpowiadającą objętości jednej filiżanki.

UMIARKOWANE SPOŻYWANIE ALKOHOLU
Aldehyd octowy, który jest produktem metabolizmu alkoholu zwiększa ryzyko wystąpienia raka, ponieważ niszczy foliany, które mają rolę ochronną dla DNA. Dieta niezrównoważona, obfitująca w alkohol powoduje niedobory niektórych substancji w organizmie takich jak: ryboflawina, foliany, czy cynk.

PRZYGOTOWYWANIE I PRZECHOWYWANIE ŻYWNOŚCI
Przygotowywanie oraz przechowywanie żywności jest bardzo ważnym i nieodłącznym elementem żywienia. Nieodpowiedni proces przygotowywania czy przechowywania może mieć poważne skutki. Podczas tych procesów, wykonywanych w nieodpowiedni sposób, mogą wytworzyć się rakotwórcze substancje, do których możemy zaliczyć m.in. aflatoksyny czy nitrozoaminy. Te pierwsze występują na produktach spleśniałych, natomiast związki z grupy drugiej mogą pojawić się podczas grillowania.




zagryz raka new